Aage Damgaard startede skjortefabrikken Angli i 1939 med blot én enkelt syerske ansat. Fabrikken voksede sig over årene stor og verdenskendt. Antallet af ansatte steg til 300 og fabrikken havde en daglig produktion på 3000 skjorter.
I 1950’erne og 60’erne var Herning centrum for tekstilindustrien i Danmark, og mange kunder besøgte jævnligt fabrikkerne i området. Da skjortefabrikken Angli i 1960’erne begyndte at eksportere skjorter til flere lande, betød det, at Aage Damgaard og hustruen Bitten oftere og oftere fik besøg af udenlandske kunder.
Det var en tid, hvor kantinedrift ikke var udbredt på virksomhederne og de mange udenlandske gæster skulle jo beværtes på en eller anden måde.
Aage Damgaard syntes dog ikke, at restauranterne i Herning havde noget særligt at byde på, og slet ikke noget i retning af international mad, som man kunne byde de udenlandske gæster. Der var for meget brun sovs og overflødig pynt. Enkelhed prægede ikke just branchen dengang.
Han gjorde det derfor til en vane at invitere gæsterne hjem privat, hvor han så bad hustruen Bitten om at servere et enkelt og godt måltid mad. Fristen for at få det på bordet var ofte ganske kort, så Bitten vænnede sig hurtigt til en nem menu, som hun kunne servere med kort varsel.
Ægteparret Damgaard havde anskaffet Hereford kvæg til afgræsning af de store arealer omkring deres fabrik i Birk. Derfor var det naturligt, at bøf udgjorde en del af menuen. På samme måde var røget laks altid let tilgængelig fra hjemmets fryser, fordi Aage var ivrig lystfisker og fangede mange store laks i de norske elve. Sådan opstod to af de helt grundlæggende retter til menuen på A Hereford Beefstouw.
I mange år havde Aage og Bitten Damgaard ønsket at købe et dejligt gammelt nabohus til kunstnerbolig, og pludselig blev det muligt. Den chance turde de ikke lade gå til spilde, skønt de på det tidspunkt ikke anede, hvad bygningen skulle bruges til.
De valgte dog at restaurere huset, som var en gammel købmandsgård og kro fra 1846. Ideen om at bruge huset til Steakhouse begyndte at rumstere.
Kundegrundlaget for et steakhouse måtte være til stede, idet de andre tekstilvirksomheder i området måtte have samme behov for en restaurant, der kunne servere internationalt orienteret mad for deres kunder.
Gennem hele skjortetiden havde Aage og Bitten foretaget mange rejser i verden og samlet indtryk, når de var ude at spise. Alle disse indtryk var en inspirationskilde for Aage og Bitten, alt mens ideen om deres steakhouse tog form.
Viskestykkerne var Aages eget påfund, fordi han afskyede små servietklude. Ligeledes var både Aage og Bitten begge modstandere af lange og uoverskuelige menukort samt overflødig pynt med sølvpapir ved serveringen.
Det var en kombination af inspirationen hentet i udlandet og parrets egne ideer, som senere skulle vise sig at udgøre konceptet bag A Hereford Beefstouw.
Som absolut ikke branchefolk ønskede Aage og Bitten at rokke ved det bestående restaurations-koncept. Det gjorde de blandt andet ved at åbne køkkenet op mod restauranten. Samtidig forenklede parret de gamle forretningsgange, der var fremherskende i miljøet på daværende tidspunkt. Kokke og tjenere skulle arbejde sammen i den åbne restaurant. Menukortet skulle forenkles med få gode retter baseret på bøffer af oksekød.
Den 7. april 1971 var alle detaljer på plads og Aage og Bitten åbnede A Hereford Beefstouw i det gamle hus i Lund ved Herning. Det var det første steakhouse i Danmark.
Den første A Hereford Beefstouw blev godt modtaget, og i dag består kæden af 10 restauranter i Danmark. Kæden er også repræsenteret udenfor landets grænser nemlig i Grønland, i Adelaide og Melbourne, Australien.
Kvalitet er nøgleordet og målet er hele tiden at gøre det endnu bedre. Det gælder både maden, vinen og indretningen.
Kunst og design er en vigtig del af konceptet. Gennem årene har familien Damgaard samarbejdet med anerkendte kunstnere med det formål at sikre et element af interessant og ikke mindst unik kunst og design på restauranterne. Det skal være en oplevelse at spise på A Hereford Beefstouw.
Ingen havde i de tidlige dage troet, at kroen i Lund ved Herning skulle blive til en landsdækkende restaurationskæde, men høj kvalitet og konceptets tidløshed har sikret A Hereford Beefstouw fortsat vækst og succes.